facebook

Time-beskrivelser

Tabata:

Tabata intervall består av 20 sekunder høyintervalltrening og 10 sekunder pause. Dette blir repetert 8 ganger, dsv. totalt 4 minutter, før man bytter til ny øvelse. Her er det om å gjøre å kjøre så mange repetisjoner som mulig på de 20 sekundene intervallet varer. Tabata er en styrketrening som øker både anaerob og aerob kapasitet i løpet av få minutter. Korte intervaller og korte pauser.

Enkle, men harde øvelser.

Kom å test denne formen for trening og bli positivt overrasket! Passer for både menn og kvinner.

Ulike øvelser i en Tabatatime kan være: pushups, mountain climbers, burpees, speed squat, speed skips, dips mm.

Spinning:
Timene er ledet av instruktører som ved hjelp av fengende musikk og kreative løyper, hjelper deg å oppnå effektiv trening med stor treningsglede. Spinning passer for alle som liker å sykle da man selv kan regulere intensitet og motstand. Men anbefaler at man har vært med på spinning en del ganger tidligere. Da løypene kan være krevende.


Puls-spinn:
Spinningtime på 45 minutter fordelt på flere intervaller, der målet er å yte 85-95 % av makspuls. Det er aktive pauser mellom intervallene, der man skal yte 70 % av makspuls. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket på. Det viser seg at harde intervalltreninger med høy puls gir gode og raske resultater.

Corebar/Corebar HIT: 
Corebar er trening som inneholder både kondisjon, styrke og balansetrening for hele kroppen, og spesielt fokus på kjernemuskulaturen. Den bygger på treningsformer som aerobic, dans, kampsport, tradisjonell gymnastikklære, yoga, pilates m.m. Den henter også viktige treningsprinsipper fra fysioterapien innen forebyggende og rehabiliterende trening av blant annet rygg. Treningsformen er utviklet og tilrettelagt for at folk flest skal ha et treningsutbytte. Dette betyr at treningssenteret favner en svært bred målgruppe når de lanserer dette.  CB Vital er en gruppetimefor deg som ønsker å komme i bedre form uten å løpe og hoppe! Passer for alle ettersom intensitetsnivåetenkelt tilrettelegges og justeres av deltakeren selv. At den er fritatt for hopp og løp gjør at den er mer skånsom for ledd. Treningstimen avsluttes alltid med en god avspenning. CB Vital er å finne på MG Orkanger.

(Beskrivelse hentet fra corebar.no) 

Kettlebells:

Har sin opprinnelse fra Russland. Dette er en funksjonell styrketrening som gir stor stabilitet og arbeidskapasitet i musklaturen. Denne treningen gir raske resultater i støtte - og coremusklaturen. Dette er nødvendig for god balanse, raske vendinger og er skadeforebyggende. Dette er FULL kroppstrening! Man får bedre prestasjonevne innen idrett og i hverdagen.

Puls-step:
En step time på 45 minutter fordelt på intervaller, der målet er å yte 85-95 % av makspuls. Og intervaller med aktiv pause der man skal yte 70 % av makspuls. Dette er en rask og effektiv måte å øke oksygenopptaket på. Det viser seg at harde intervalltreninger med høy puls gir gode og raske resultater.

Step-styrke:
Stepdelen består av enkle kobinasjoner (middels vanskelig), etterfulgt av en styrkedel.

MRL: (Mage-Rompe-Lår)
Består som regel av bein øvelser, rumpe øvelser samt noen mage øvelser som crunches og situps. De første ukene skal man trene med lette vekter, øve inn teknikk og utførelse, og øke belastningen/vektene progresivt fra uke til uke. Max-MRL: høyere intensitet.

50 år +:
Timer for de over 50 år. Det vil bli timer hver uke basert på sykling, enkle aerobictrinn og styrke (kettlebells, pump, frivekter) og en god uttøying til slutt. Dette er trening med lav belastning på rygg og knær. Passer de som har lyst til å komme sammen og trene i et sosialt miljø og ha det GØY! Dette styrker hele kroppen!Timen er på Orkanger.

Pilates:

Pilates kan beskrives som en unik måte å ta i besittelse "sentret" i vår verden, kroppen vår, som både er "verktøyet" vi bruker i livet og samtidig er utgangspunktet for alle våre erfaringer og handlinger. Det er en metode som kan beskrives med ord, men som må oppleves fysisk for å kunne forstås til fulle.

6 grunnleggende prinsipper i pilates: pust, konsentrasjon, kontroll,sentrering, presisjon og flyt.Timen er i Buvika.

Yoga:

Yoga er en allsidig treningsform som øker fleksibilitet, styrke, utholdenhet, balanse og konsentrasjonsevne. Treningen består av en rekke stillinger som gjøres stående, sittende, liggende, eller vendt opp ned. Det er blant annet vridninger, fremoverbøyninger, bakoverbøyninger, balanseøvelser. Tilsammen utgjør stillingene allsidig trening for hele bevegelsesapparatet. Yoga er morsomt og utfordrende og etter en økt føler du deg oppkvikket og energisk.

Et av yogaens formål er økt kroppsbevissthet og kroppskontroll. Yoga kan derfor virke prestasjonsfremmende på andre felt.

13-16 år:
Timer basert på spinning og styrke. Dette er en introduksjon til gruppetimer der ungdommen lærer sykkelteknikk og styrketreningsteknikker. Fin måte å oppdage hvordan man skal lære seg kondisjonstrening og styrketrening. HOLDE kroppen i form samtidig som man har det morsomt!

 


 

go tur elskmat sport1 OMETAtrcmyk